Klaslokaal - Digitaal schoolbord

Het digitale schoolbord vervangt steeds vaker het klassieke zwarte en groene schoolbord. De mogelijkheden van een digibord zijn eindeloos. Van het bekijken van filmpjes tot het werken met Google Earth en het maken van animaties met auditieve informatie voor de leerling.
Toepassingen en leereffecten van een digitaal schoolbord zijn: 
- Herkenning oproepen (refereren aan een eerdere les, concreet maken door middel van gescand lesmateriaal, een splitsbakje, of woordweg/plaatjes)
- Context/kader scheppen
- Verdieping aanbrengen (meedoen en nadoen, maken van een tekening op het digibord)
- Redeneren bevorderen (praatplaat, leerlingen laten voordoen, tonen van illustraties en schema’s)
- Samenwerking bevorderen
- ICT-vaardigheden bevorderen
De motivatie van leerlingen voor het gebruik van een digitaal schoolbord is groot. Aan het werken met een digitaal schoolbord zit ook een aantal gezondheidsaspecten.

Deze oplossing gaat over de voordelen van het werken met een digitaal schoolbord en biedt handvatten voor gezond werken met het digitale schoolbord. De inhoud is afkomstig van deskundigen.

Oplossing

nla

Werkgevers- en werknemersorganisaties binnen het PO hebben onderstaande aandachtspunten opgesteld, op basis van input van deskundigen.

Wat en hoe
Een digitaal schoolbord werkt intuïtief en daardoor kun je makkelijk leren hoe het werkt. Het is een groot touchscreen dat gevoelig is voor aanrakingen en in verbinding staat met een beamer en een computer. De beamer projecteert het beeld van de computer op het scherm. Doordat het scherm gevoelig is voor aanrakingen, kan het met de hand worden bediend. Ook kan er op het scherm worden geschreven, in sommige gevallen wel met een speciale pen. Doorgaans is op de computer ook speciale software geïnstalleerd, die het bord activeert en aanstuurt zodra de computer wordt opgestart.

Er bestaan verschillende typen digitale schoolborden:

  • Touchscreen: kan met een pen of met de vinger worden beschreven en aangetikt.
  • Elektromagnetisch: werkt alleen met speciale stiften. De vinger kan hier niet worden gebruikt.
  • Ultrasoon-infrarood: de positie van de stift wordt gedetecteerd op het moment van de klik en niet de aanraking van het scherm. Vandaar dat deze technologie ook kan werken met het gewone whiteboard en zelfs op een wit stuk muur.

Hardware: let op de beeldkwaliteit
Hoe groter het bord, hoe groter je het computerbeeld kunt projecteren, 70 inch (182,9 cm diagonaal) is wenselijk. Besteed ook aandacht aan de beeldkwaliteit van het bord zelf, dit is onafhankelijk van de gebruikte beamer. Bij elektromagnetische technologie is de resolutie hoger dan bij ‘druksensitieve’ borden. De beeldkwaliteit is belangrijk, omdat leerlingen vaak langere tijd achter elkaar naar het bord kijken. Daarnaast is de kwaliteit van de output zoals prints of jpg-bestanden beter wanneer de resolutie van het bord hoger is.

Software: let op de verschillende mogelijkheden
Ga vooraf goed na welke software er bij het bord wordt geleverd en/of dit (gratis) beschikbaar is. 
De meeste borden zijn voorzien van een aantal virtuele/elektronische gereedschappen die als knoppen ergens op het scherm zichtbaar zijn. Met een soort pennenset kunnen verschillende kleuren, lijndiktes en notities op het bord gemaakt (en gewist) worden. Alle digitale borden hebben een soort ontwerpgebied, waarin je je instructie vorm kunt geven. Je kunt dit voorafgaand aan de les doen, maar je kunt je instructie ook gedurende de les laten ontstaan.

Gezond werken met het digibord
Kies bij voorkeur voor een in hoogte verstelbaar digibord. Dit heeft ergonomische voordelen voor de leerkracht en kan rug-, nek- en schouderklachten verminderen. Wordt er toch gekozen voor een niet-verstelbaar bord, zorg er dan voor dat het bord zo hangt dat een leerkracht de bovenkant van het scherm kan bereiken en dat een leerling tot de helft kan komen.

Andere (gezondheids)voordelen van een digibord:

  • Er hoeft minder op het bord geschreven te worden, doordat aantekeningen altijd beschikbaar zijn.
  • Het gebruik van een interface kan de duur minimaliseren dat je boven schouderhoogte moet werken (door bijvoorbeeld gebruik te maken van een InterWrite Schoolpad: een klein draadloos bordje dat de leerkracht in staat stelt vanuit iedere positie in de klas op het bord te werken).
  • Doordat er niet meer met schoolkrijt gewerkt hoeft te worden zijn er ook geen nadelige effecten meer van het werken met schoolkrijt (krijtstof kan stemproblemen veroorzaken).
  • Bij stemproblemen kan vaker gekozen worden voor educatief filmmateriaal.
  • Er is meer controle over en contact met de klas, omdat de leerkracht zich niet hoeft om te draaien.

Gezondheidsnadelen

  • Invallend licht kan voor hinder zorgen.

Mogelijke andere nadelen

  • De leerkracht moet zich de nieuwe manier van werken eigen maken.
  • Leerlingen kunnen afgeleid worden door alle mogelijkheden.
  • Er kan presentatiemoeheid ontstaan, waardoor er niet meer kennis door de leerlingen wordt opgenomen.
  • De aanschaf van een digitaal schoolbord is een behoorlijke investering voor de school.

Graag ontvangen we uw feedback over onze artikelen.
Laat uw mening hier achter.

thumbs up
thumbs down

Wet en regelgeving

Hiervoor bestaan geen directe wettelijke eisen, normen en/of cao-afspraken.

Meer info

Algemene informatie over digitale schoolborden
Op de website kennisnet.nl vindt u algemene informatie over het digitale schoolbord.

Digibordopschool.nl is een startpagina van waaruit u meer informatie kunt vinden. 

Praktijkvoorbeelden