Het werkdrukspel
Het werkdrukspel voor basisschool De Zonneberg in Kruisland is een schot in de roos!
Werkdruk is een situatie van disbalans tussen datgene wat van een medewerker gevraagd wordt (taakeisen) en de mogelijkheden die een werknemer heeft om aan die vraag te voldoen (regelmogelijkheden). We spreken van werkdruk als de disbalans tussen taakeisen en regelmogelijkheden lange tijd aanhoudt en een medewerker hier zelf niets aan kan veranderen.
In deze opvatting van werkdruk is het altijd iets negatiefs omdat de medewerker de gewenste kwaliteit niet (meer) kan leveren. Dat is zowel voor de werkgever als de medewerker(s) een probleem waar gezamenlijk aan gewerkt moet worden. Wanneer deze disbalans langere tijd aanhoudt en medewerkers onvoldoende kunnen herstellen kunnen werkstress en gezondheidsklachten ontstaan. Ook individuele factoren spelen een rol in dit proces. Net als buffers, dat zijn al die zaken die voorkomen of vertragen dat werkdruk leidt tot werkstress.
De aanpak van werkdruk is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. Beiden hebben de taak om tijdig te signaleren wanneer werkdruk overgaat in werkstress en een blokkade voor functioneren dreigt te worden. Gezamenlijk kunnen zij aan oplossingen werken.
Een breed gehanteerd model om werkdruk aan te pakken is het werkdrukmodel van TNO.
Systematisch werkdruk aanpakken betekent:
Het werkdrukmodel maakt dit visueel en laat zien hoe deze aspecten zich tot elkaar verhouden. Het model is onderdeel van de Werkdrukwegwijzer die TNO samen met sociale partners heeft ontwikkeld op basis van praktijk en wetenschap.
Onder meer het Vervangingsfonds biedt tools aan om werkdruk op teamniveau en individueel bespreekbaar en inzichtelijk te maken.
Graag ontvangen we uw feedback over onze artikelen.
Laat uw mening hier achter.
Werkdruk valt in de Arbowet onder de term psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Werkgevers zijn verplicht om een beleid te voeren dat deze psychosociale arbeidsbelasting voorkomt of beperkt.
Over werkdruk(gerelateerde concepten) geeft de Arbowet twee basale definities:
In het Arbobesluit wordt de verplichting van werkgevers om een beleid te voeren dat de psychosociale arbeidsbelasting voorkomt of beperkt, in Artikel 2.15 nader uitgewerkt. “Aan werknemers die arbeid verrichten waarbij gevaar bestaat voor blootstelling aan psychosociale belasting, wordt voorlichting en onderricht gegeven over de risico’s voor psychosociale arbeidsbelasting alsmede over de maatregelen die erop zijn gericht die belasting te voorkomen of te beperken.”
Van werkgevers wordt verwacht dat zij een risico-inventarisatie en-evaluatie (RI&E) opstellen met een plan van aanpak. De onderwerpen hierin moeten zij ook daadwerkelijk uitvoeren.
De werkgever voert een beleid gericht op het voorkomen en indien dat niet mogelijk is, beperken van het risico op werkstress.
Met inachtneming van de stand van de wetenschap en professionele dienstverlening worden:
Het doel van de cao PO is, onder andere, om werkdruk inzichtelijk te maken en waar mogelijk te verlagen. Door bijvoorbeeld invoering van de 40-urige werkweek is er meer inzicht in de inzet van medewerkers per week. Andere afspraken zijn dat overwerk moet worden gecompenseerd en er zijn afspraken over vakantieverlof en voor- en nawerk. De PO-Raad heeft een Denkhulp Aan de slag met werkdruk opgesteld.
Hier vindt u een folder met praktijkverhalen.
In de handreiking Ruimte in regels staat helder op een rij wat vanuit het onderwijstoezicht van leraren wordt verwacht en wat niet. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Inspectie van het Onderwijs geven met deze handreiking alle basisschoolleraren meer inzicht in de mogelijkheden die zij hebben om hun kinderen zo goed mogelijk onderwijs te geven zonder teveel administratieve lastendruk.
De handreiking kan helpen bij het maken van keuzes waarvoor wel en geen uitgebreide verantwoording nodig is. Niemand is immers leraar geworden om allerlei overbodige administratie bij te houden. Uiteraard is administratie soms nodig, maar het moet niet zijn doel voorbij schieten. De handreiking is zeker niet bedoeld als ‘de oplossing’ voor ervaren werkdruk, maar wil leraren meer duidelijkheid geven over wet- en regelgeving zodat zij beter in staat zijn om hun eigen keuzes te kunnen maken.
Klik hier voor de kaartenset Ruimte in regels.