
De organisatiecultuur als belemmerende factor voor gezond en veilig werken
Een organisatiecultuur zou je kunnen vergelijken met de persoonlijkheid van een mens. Elke organisatie heeft dus ook zoiets als een eigen DNA, eigen unieke ‘persoonlijkheidskenmerken’. De organisatiecultuur bepaalt hoe medewerkers de dingen doen en hoe ze zich gedragen.
De organisatiecultuur binnen een school is als het ware ‘de ruggengraat’ of het ‘fundament’ waarop het functioneren van een school rust. De cultuur wordt o.a. zichtbaar in het uitdragen van gedeelde normen en waarden, de communicatie, het gedrag van de medewerkers, de stijl van leidinggeven en hoe besluitvorming tot stand komt.
In een positieve organisatiecultuur wordt de samenwerking gestimuleerd, is er sprake van betrokkenheid, waardering, vertrouwen, veiligheid en optimaal welbevinden van zowel medewerkers als leerlingen. Wanneer er in de cultuur iets speelt, is dat vaak terug te zien in het achterblijven van resultaten en de mate van tevredenheid en welbevinden van medewerkers.
Vind je gezond en veilig werken echt belangrijk, heb je je (arbo)beleid op orde en heb je dit alles gedeeld binnen je organisatie maar merk je toch dat het in de praktijk niet ‘uit de verf komt’?
Dan is er wellicht sprake van onderliggende, (cultuur gerelateerde), oorzaken die belemmerend werken.
In dat geval kan het helpend zijn om de Cultuurtool Gezond en Veilig Werken van het ministerie van SZW te doorlopen en op basis van jouw bevindingen een actieplan op te stellen.


