schoolveiligheidsplan

Aangiftebeleid in het onderwijs

Iedereen die werkt binnen het onderwijs weet dat een veilige omgeving voor leerlingen en personeel van groot belang is om te kunnen leren en werken. Een duidelijk aangiftebeleid draagt daaraan bij. Leerlingen en personeel voelen zich veiliger als duidelijk is vastgelegd waar de grenzen liggen en wat er gebeurt als deze worden overschreden.

Het is alleen niet altijd eenvoudig om te bepalen welke incidenten de school zelf op kan lossen en van welke incidenten aangifte gedaan kan of moet worden. Dit heeft te maken met de specifieke onderwijscontext: het gaat immers om kinderen en jongeren. Het opzoeken van grenzen en het maken van verkeerde keuzes horen bij het opgroeien. Leerkrachten weten in de meeste gevallen vanuit hun pedagogische handelen hoe met incidenten om te gaan. Maar wat te doen bij incidenten die normen overschrijden? 

Soms is het nodig om met een aangifte een duidelijk signaal te geven, zowel tegenover de dader als tegenover de gehele schoolgemeenschap. Daarmee wordt een grens getrokken die van belang is voor de veiligheid en de veiligheidsbeleving van leerlingen en medewerkers. 

De aangifte staat daarin niet op zich: ook binnen de school moet aandacht zijn voor het omgaan met dader(s) en slachtoffers(s). De school kan deze zaken vastleggen in het aangiftebeleid, zodat voor iedereen duidelijk is waar de grenzen liggen en wat er gebeurt als er een grens wordt overschreden.

Een goed aangiftebeleid zorgt voor objectiviteit. Soms vindt er een incident plaats dat zo ernstig is dat je aangifte moet doen. Op die momenten moet het voor iedereen duidelijk zijn dat die acties volgen uit het (school)veiligheidsbeleid van de schoolorganisatie en dat het niet gaat om persoonlijke overwegingen.

Schoolveiligheidsplan 

Iedere onderwijsinstelling heeft een (school)veiligheidsplan waarin staat omschreven hoe de school de sociale veiligheid waarborgt. Het aangiftebeleid maakt daar deel van uit. Het schoolbestuur draagt zorg voor de ontwikkeling van dit beleid; de schooldirectie is verantwoordelijk voor de uitvoering ervan.

Protocol voor het opstellen van een aangiftebeleid 

Voor het opstellen van een aangiftebeleid is in de Arbocatalogus PO een protocol beschikbaar. Hierin staan alle zaken omschreven waaraan je moet denken en wat je moet vastleggen bij het opstellen van het aangiftebeleid. Het protocol is hierbij een handig hulpmiddel.

Instemming (G)MR

Het aangiftebeleid maakt deel uit van het (school)veiligheidsplan van de schoolorganisatie waarop de (G)MR  instemmingsrecht heeft. Betrek daarom de (G)MR direct bij het opstellen van het aangiftebeleid.

Meer informatie

Bij het maken van het veiligheidsbeleid kunnen scholen hulp krijgen van de Stichting School & Veiligheid. De stichting verzamelt en verspreidt informatie en deskundigheid over (sociale) veiligheid op scholen en heeft een digitale tool beschikbaar voor het opstellen van een veiligheidsplan.


In de Arbocatalogus PO vind je relevante informatie, inclusief wet- en regelgeving rondom het thema psychosociale arbeidsbelasting en zijn deze per thema uitgewerkt. De Arbocatalogus PO  biedt begrijpelijke en praktische oplossingen over veilig en gezond werken in het primair onderwijs. Ontwikkeld door werkgevers- en werknemersorganisaties en mensen uit de praktijk. Arbocatalogus PO maakt deel uit van de cao PO en wordt jaarlijks getoetst door de Nederlandse Arbeidsinspectie. Als je werkt met de oplossingen van Arbocatalogus PO voldoe je in principe aan de Arbowetgeving. 
 

Voor vragen over RI&E, de Arbocatalogus PO, arbowetgeving, binnenklimaat en BHV kun je terecht bij het Arbo Adviescentrum PO

Persoonlijke ondersteuning nodig? Neem dan contact op met jouw regioteam